Der er mange misforståelser om de nye, flade brosten i gågaderne


Af Pernille Hermann og Mona Westermann, medlemmer af Helsingør Seniorråd


Seniorrådet får mange henvendelser fra bekymrede ældre, der har læst, at alle gågaderne skal have ny brostensbelægning. Man går meget usikkert på brosten, når man kommer op i årene, og med rollator er det nærmest umuligt. Derfor vil vi gerne informere mere præcist om, hvad der kommer til at ske. Vi deltager nemlig i kommunens ”dialoggruppe om tilgængelighed” sammen med lokale repræsentanter fra Danske Handicaporganisationer og Blindesamfundet. Gruppen ledes af Katrine Kjærbo, der er kommunens ansvarlige for hele trafikområdet, hvad enten det er veje og fortove, parkering eller busser. I dialoggruppen har vi været rundt i bykernen sammen med det konsulentfirma, der rådgiver kommunen om valg af gågadeløsninger. Det er folk med viden og uddannelse specielt på det område. Og både vi og kommunens eget handicapråd har lige haft opfølgende møder om detaljerne.


Væk med de dybe fuger

Det bliver ikke som i Skyttenstræde og Grollowstræde, og slet ikke som i Færgestræde med en åben rendesten i midten. Det bliver heller ikke som i Sudergade på Axeltorv, hvor fugerne har stået som gabende kratere – indtil der i denne uge er kørt rigelige mængder sand på. Tak for det!

Hestemøllestræde har fået flere forskellige typer brostensbelægning som forsøg. Ingen af dem er helt som den model, der nu er vedtaget for hele bykernen.


En jævn overflade
Det er ganske rigtigt fine, gamle brosten af granit, der nu skal lægges i gågaderne. Men de bliver slebet flade på toppen med en skridsikker overflade - og lagt tæt sammen, så fugerne bliver så smalle som muligt. Det bliver omtrent som at gå på de velkendte herregårdssten af beton. De nye, gamle brosten spiller i en gråbrun farvetone, og størrelsen bliver som herregårdssten eller lidt større, cirka 15x20-30 cm. I midten af gaden løber der en flad smedejernsrist, der skal lede regnvand væk. Derfor kommer gågaderne til at skråne svagt ind mod midten helt ude fra husmurene. Det bliver meget bedre end i dag, hvor gaden buler op på midten for at lede vand ud til ristene, der ligger i et bånd af små bulede chaussésten. En stribe af brosten drejet 90 grader kommer til at markere butikkernes udstillingsområde, men det vil ikke kunne mærkes, når man går på det. De aflange stenfliser, vi kender fra Axeltorv, Søstræde og Hestemøllestræde, forsvinder også. De knækker let og giver kun begrænset hjælp til de gående.


Trapper og biler
I Sudergade og Sankt Olai Gade vil der stadig være biltrafik, og der er mange trapper ud fra boligerne. Her bevares de nuværende småsten helt inde ved huset – bag en kant, som blinde kan bruge som ledelinje. Beboerne er velkomne til at plante blomster i stenbedet – som i dag. Den nye belægning er en del af det samlede klimasikringsprojekt for Helsingør bykerne, og samtidig bliver der blandt andet lagt nye fjernvarmerør. Arbejdet kommer til at foregå en lille bid ad gangen for at genere beboere og butikker så lidt som muligt. Det starter omkring 1. april 2025 i Sct. Olai Gade mellem Fiolgade og Søstræde. Samtidig begynder udgravningen til et underjordisk regnvandsbassin på Havnepladsen.